Diváci, kteří knihu nečetli, budou mít na tento film zákonitě jiný názor, než ti, co ano. Pro obě skupiny to však bude stejně neuspokojivé. Plné sály kin naznačují, že i když se o Kuliše až tak mnoho nemluvilo, šlo o jeden z nejočekávanějších filmů tohoto podzimu, zda nebodaj celého roku. Diváci však z projekcí odcházejí rozčarovaní a mají na to několik dobrých důvodů. Hodnocení castingu je sice značně individuální, ale začnu právě ním.

Každý z čtenářů Jo Nesbø má o hlavním hrdinovi jeho dlouhé knižní série svoji představu. S tou mojí se Michael Fassbender neshoduje ani trochu, dokonce je s ní v protikladu, ale musím říci, že svým kvalitním herectvím mi dovolil během těch dvou hodin na to zapomenout. Při mnoha dalších postavách se to však už nepodařilo. Zejména Rakel Fauske, zde ztvárněná jinak skvělou Charlotte Gainsbourg, mi nesedla do posledních minut.

Jo Nesbø nepíše právě knihy, které by byly náročné na zfilmování, netřeba z nich ani hodně vynechávat. O to udivující je výsledek, který se od knižní předlohy už snad ani nemohl více vzdálit. A nejde přitom o změny, které by vadily pouze čtenářům románové předlohy, ale podkopávají film jako takový. Ne vždy se dají jednoduše zahodit některé prvky děje a očekávat, že to bude fungovat i bez nich. Zejména pokud jde o klasické detektivní vyšetřování případu. Také v románu se sice pustí Harry Hole po jedné stopě bez dostatečných důkazů, ale Nesbo měl přece jen více prostoru na přípravu půdy pro takový krok, o psychologickém vývoji postav ani nemluvě.

Ve filmu se tak několik důležitých událostí děje jen tak, další dějové linie jdou do ztracena. Asi nejvíc mě zaráží zavedení nového prvku – jakýchsi speciálních policejních počítačů. Je jim věnován pozoruhodně velký prostor, ale nic důležité to nepřinese. Hodně práce pro nic. Scénáristé se snažili vyprávět příběh po svém.

Původní pasáže nahrazovali vlastními a přitom nic podstatného do příběhu nepřinesly – zároveň však vynechali mnohé opravdu důležité. Výrazně změnili charaktery postav a většina z nich ztratila jakoukoli diváckou přitažlivost. Týká se to i filmového Harryho Hole, který je zcela jiným mužem než v knihách. Potěší alespoň výborná práce kamery a střihu. Na zasněžené Norsko se s radostí dívá a úvodní scény docela dobře navodí atmosféru. Sněhulák se zimy nedožije a pokud jste se na něj do kina ještě nevydali, ani nechoďte.