Najnovší film nemeckého režiséra Wima Wendersa, Až na dno, ktorého predlohou bola rovnomenná kniha od oceňovaného britského autora J.M. Ledgarda prichádza do kín s dvoma zamilovanými hrdinami, ktorých cesty sa avšak čoskoro opäť rozdelia.

Hlavnými postavami sú britský agent James, ktorého stvárnil James McAvoy. Ten sa asi najviac preslávil vo filme Split, kde sa dokonale ujal úlohy schizofrenika Kevina. Ženskú hrdinku Danielle, morskú biologička, hrala Alicia Vikander, ktorú môžete poznať aj ako hlavnú postavu najnovšieho Tomb Raideru, ktorý do kín prišiel len prednedávnom. Kým McAvoy si tretíkrát zahral rolu vojaka, pre Vikanderovú to bol zase tretí film, ktorý sa odohrával v prímorskom prostredí. Rozpočet filmu bol 15 miliónov a natáčalo sa hneď v piatich krajinách – vo Francúzsku, Nemecku, Španielsku, na Faerských ostrovoch a v Džibutsku.

Exkluzivní recenze nového filmu režiséra Wim Wenders, Až na dno

V úvode filmu sa zoznamujeme s dvojicou hlavných hrdinov, najskôr postupne a osamotene, pričom obaja pôsobia veľmi sympaticky. Po náhodnom stretnutí na pláži v Normandii sa obaja ihneď zamilujú, no to zoznámenie prebehlo dosť divným spôsobom a celkovo tento pár pôsobí spolu dosť neprirodzene. Napriek tomu treba povedať, že úvodná polhodina filmu patrila k tej najlepšej, James a Danielle sa postupne zbližovali a my sme sa tak viac dozvedali o ich životoch. Všetko to bolo preložené zábermi na veľmi pekné prostredie práve vo Francúzsku a dotvárané hudbou, ktorá veľmi romantický úvod dobre dopĺňala.

Toto všetko sa však náhle ukončí, James cestuje do Somálska, Danielle zase skúmať morské dno v Grónskom mori. Rozlúčenie medzi nimi ale bolo podľa mňa dosť odfláknuté a dlhé dialógy vymenilo strašne rýchle rozlúčenie. No a práve tu prišiel zlom vo filme – k horšiemu. Na radu totiž prišla dosť nudná pasáž – Jamesa hneď po príchode uniesli islamisti, ktorí ho držali v zajatí. Zo zaujímavého prostredia sme sa teda presunuli do tmy, kde sme mohli vidieť len zničeného McAvoya a jeho dlhé monológy, v ktorých spomínal na jeho lásku Danielle. Práve tieto spomienky ho ako jediné držali pri živote v prostredí, kde mal k dispozícii minimum potravy. Na druhej strane zase

boli zábery na Vikander, ktorá skončila na výskumnej lodi a jej dejová línia sa v podstate trištvrte filmu absolútne nikam nepohla. V takmer každom zábere sa snažila dovolať Jamesovi, ktorý však bol nedostupný a Danielle pomaly prestávala veriť v ich spoločné stretnutie. Jej časť navyše ešte dosť podtrhol dosť nevýrazný herecký prejav a rovnaký výraz tváre, aj keď to pravdepodobne dosť úzko súvisí práve s nezaujímavým dejom na jej strane.

V druhej polovici filmu sa dejová línia okolo britského vojaka Jamesa začala opäť zamotávať a diváka to opäť prebudilo, keďže sa začalo postupne rozhodovať o jeho živote alebo smrti. Treba povedať, že podstatne väčší priestor bol venovaný práve linke v Somálsku, čo však bolo v konečnom dôsledku iba dobre, pretože časť na lodi s Danielle bola ešte stále nezaujímavá, pričom tá už pomaly na Jamesa aj zanevrela. Jej časť osviežil len výstup na Faerských ostrovoch, kde sme sa chvíľu mohli opäť pokochať peknými zábermi na krajinu a samozrejme ešte na Aliciu Vikander samotnú, no to bolo asi tak všetko. Na druhej strane sa James konečne začal dávať fyzicky i psychicky dokopy a vyzeralo to, že sa mu jeho misiu aj podarí dotiahnuť do konca.

V závere filmu sa konečne posunula aj časť so ženskou predstaviteľkou, ktorá sa konečne dostala k svojej práci a vydala sa preskúmať morské dno a živočíchy tam. Postava Vikander sa tak z maličkej kajuty na lodi presunula do ešte menšieho priestoru v ponorke, no konečne to nebolo len o nekonečnom čakaní na dvihnutie telefónu a trochu sa to aj zdramatizovalo. U Jamesa došlo k zlomovému momentu, keď odmietol konvertovať na islam a všetko nasvedčovalo k tomu najhoršiemu. Podobne to začalo vyzerať aj v hlbokom oceáne, kde posádku Danielle postihli problémy s motorom. Kým v jej prípade som ešte očakával nápravu a teda happyend, u Jamesa to bolo pre mňa prekvapením, no hlavne mi jeho koniec prišiel neskutočne nelogický, pretože to, čo spravil na konci mohol spraviť už asi o hodinu a pol skôr, keďže na to takmer nič nepotreboval. Záver filmu bol teda asi taký, ako sa od romantického filmu aj očakáva, no ja osobne musím povedať, že by sa mi tam asi viac hodil smutný koniec.Celkovo išlo o priemerný film, ktorému chýbalo niečo, čo by diváka dokázalo viac vrhnúť do deja.