Našla se žena. Svázaná. Zfetovaná. Umučená. Ozdobená trnovou korunou s jeleními parohy a vystavená jako na jevišti. Ve vyhaslých mrtvých očích je vidět úleva…

„Člověk je nejkrutější zvíře“

Louisiana, rok 1995. Okultní rituální vraždu začínají vyšetřovat detektivové Státní policie Rust Cohle a Marty Hard… Rok 2012. Oba jsou požádáni federálními agenty o „konzultaci“. Ani jeden už není u sboru a možná proto, v poklidu a bez emocí, vypráví o sobě, policejní práci, o případu a intuici, která je tenkrát úspěšně dovedla k pachateli. A stejně jako oni, i my vlastně čekáme, až dostanou ty správný otázky. Dostali tenkrát skutečnýho vraha? Nejsou náhodou sami zapleteni do těchto vražd? Magor, který pomocí rituálu vyjadřuje osobní vize, totiž po letech udeřil znovu.

recenze, recenze seriálu temný případ Temný případ | True Detective,1. série: Recenze 19 big hug mug true detective

A tak si to tam takhle pomalu vypravujou… vyprávění v současnosti je přerušovaný obrázkama z tehdejší reality… no a v tomhle zdánlivým poklidu, se nám ty jejich postavy krásně zažíraj pod kůži. Brzo o nich vím víc, než o vlastní manželce. Zatímco Rust by se dal charakterizovat jako chytrej podivín, nevěřící v odpuštění, tak Marty je prostě „ten s velkým ptákem“. S přibývajícíma minutama dostáváte další a další vysvětlení a temnota případu musí pohltit i vás. Zároveň zjistíte, že všechno to drama okolo, sedne k tomuhle vyprávění, jako hrnec na prdel. Takhle to šlape do 6. dílu. Pak, přestože tenhle komplikovanej příběh není o tom, jak dva kamarádi lovili sériovýho vraha, berou Rust a Marty vyšetřování do svých rukou.

recenze, recenze seriálu temný případ Temný případ | True Detective,1. série: Recenze truedetective 105b1

V roce 2010 začal psát (tehdy neznámej) Nic Pizzolatto místo zamýšlený knihy, scénář. Vzniklo osm epizod jedný z nejlepších televizních sérií – a to nejen podle diváků. True Detective (název se špetkou ironie odkazuje ke stejnojmennému časopisu s brakovými detektivními příběhy) získal řadu ocenění za scénář, režii, herecký výkony, kameru, masky…. Upoutal obsazením, zajímavým stylem vyprávění (retrospektivní vzpomínání hlavních postav…) i filmařinou (točilo se záměrně na pochmurných místech, vyvolávajících pocit samoty a na 35 mm film, aby textury vypadaly drsněji). Vznikla tak jinak odvyprávěná detektivka, ve který hraje atmosféra stejnou roli jako postavy.

recenze, recenze seriálu temný případ Temný případ | True Detective,1. série: Recenze 138583

Těm nejdůležitějším vdechli život Matthew McConaughey a Woody Harrelson. Byl to jejich třetí společnej projekt (Surfařská svoboda (2008) a Ed TV (1999)) a jejich obsazení se nedá nazvat jinak, než geniálním nápadem. Na sérii se vyplatí dívat už jen kvůli nim. Je znát, že jim role byly napsaný přímo na tělo. Obdivovatel podivínskejch týpků McConaughey (Klub poslední naděje (2013) nebo Zabiják Joe (2011)) si sám vybral postavu Rusta. Pesimistickýho samotáře, filozofujícího o tom, že čas je placatej kruh a co se má stát, to se stane, i kdyby se tisíc policajtů rozkrájelo na kousky. Na Woodyho tak „zbyl“ muž se smyslem pro rodinu, vládnoucí schopností slízat smetanu z každýho „pekáče“. I když si to nepřipouštěj, případ hluboce zasáhne do jejich životů. A my, kromě krimi, můžeme sledovat, jak se dva muži dokážou během několika let povahově a lidsky změnit.