Přivodí si lidstvo svým vynálezem svůj vlastní konec? Anebo naopak dokážeme zkrotit technologii, o které v době jejího vzniku netušíme, co vlastně dokáže? Seriál Westworld (2016) je adaptací stejnojmenného filmu z roku 1973. Odkazuje k zábavnímu parku, ve kterém si (movití) návštěvníci (neboli hosté) můžou zadovádět způsobem, za který by si jinak v civilizovaném světě šli sednout do chládku (v lepším případě).

K jejich potěšení tu ve stylizovaném světě připomínající divoký západ existují androidi k nerozeznání od lidí. Od nich se očekává splnění různých, mimo jiné perverzních, požadavků hostů. A pokud hosté zatouží někoho zamordovat, tak i to je povoleno. Zabité androidy pak opraví a oživí podpůrný tým parku, který je pak pošle zpět, aby dál hráli svoje role. Zaměstnanci parku také stále vyvíjejí kód, který androidy ovládá, a také odstraňují softwarové chyby. Může se ale stát, že by si roboti uvědomili svou existenci? A co by to pak znamenalo pro lidi?

westworld: recenze, westworld serial, hbo, westworld:, nathan nolan, richard j. lewis, neil marshall,, anthony hopkins, jeffrey wright, sidse babett knudsen, evan rachel wood, james marsden, thandie newton, ed harris, shannon woodward, luke hemsworth, angela sarafyan, jimmi simpson, rodrigo santoro, clifton collins jr., simon quarterman, leonardo nam, joshua sawtell, ingrid bolsø berdal, steven ogg, currie graham, kyle bornheimer Westworld: recenze 160819 westworld s1 blast 07 1280 1024x576

ukazuje nejlepším způsobem co se stane, když talentovaný tým tvůrců dostane volný prostor ke naplnění své vize. Výše zmíněný popis děje ani zdaleka nedokáže zprostředkovat zážitek ze seriálu, který dokonale skládá různé dějové linky a SPOILER teprve v posledním díle vyjeví, že divák vlastně sledoval dva různé děje od sebe oddělené třiceti lety SPOILER. Komplexnost seriálu umožňuje divákům, aby si vybrali svůj verzi toho, co vlastně vypráví.

Je to souboj dvou géniů, přičemž v jednom se pohnulo svědomí a chce raději své dílo zničit, zatímco druhý si chce cynicky hrát na boha? Nebo spíše hledání brutálního zabijáka, co se vlastně skrývá v bludišti? Anebo bychom také mohli přidat příběh čisté dívky hledají ve světě jen to krásné.

westworld: recenze, westworld serial, hbo, westworld:, nathan nolan, richard j. lewis, neil marshall,, anthony hopkins, jeffrey wright, sidse babett knudsen, evan rachel wood, james marsden, thandie newton, ed harris, shannon woodward, luke hemsworth, angela sarafyan, jimmi simpson, rodrigo santoro, clifton collins jr., simon quarterman, leonardo nam, joshua sawtell, ingrid bolsø berdal, steven ogg, currie graham, kyle bornheimer Westworld: recenze westworld wyatt1 1024x575

Ale nejde jen o příběh. Westworld lze uchopit jako filozofické pojednání o pochybnosti lidských pohnutek vedoucí k vytvoření nových bytostí. Bytostí, u kterých není jasné, čeho se od nich můžeme dočkat. Celá první série se nese v duchu něčeho zlověstného, o možných následcích lidského jednání, jež by se mohlo obrátit proti nám samotným. V tomto ohledu není seriál originální, ideu člověk versus stroje jsme viděli již v jiných dílech. Co ale dělá z Westworldu výjimečný zážitek, jsou důmyslně propracovaného dějové linky a zvraty.

Ne všechny věci jsou totiž takové, jakými se zdají být a tvůrci seriálu si dávají pekelně záležet na tom, aby diváka udrželi ve varu propracovanou dějovou strukturou. Nutno podotknout, že my lidi tu nejsme vykresleni v příliš pozitivním světle, protože spouštěčem našeho jednání je často pud, touha po brutalitě nebo mamon. Dalším plusem je účast skutečně špičkových herců, v čele s největšími hvězdami jako jsou Anthony Hopkins a Ed Harris, ale i v dalších rolích se objevují i další známé tváře (Thandie Newton nebo Jeffrey Wright).

Především Hopkins si svou roli nesmírně užívá a jeho cynické ztvárnění doktora Forda dává vzpomenout na psychopata Hannibala Lectera z dřívější části jeho herecké kariéry. Seriál má taky úžasnou hudbu Ramina Djawadiho, hudební podkres skvěle prohlubuje atmosféru seriálu a poslech soundtracku je zážitek sám o sobě.

westworld: recenze, westworld serial, hbo, westworld:, nathan nolan, richard j. lewis, neil marshall,, anthony hopkins, jeffrey wright, sidse babett knudsen, evan rachel wood, james marsden, thandie newton, ed harris, shannon woodward, luke hemsworth, angela sarafyan, jimmi simpson, rodrigo santoro, clifton collins jr., simon quarterman, leonardo nam, joshua sawtell, ingrid bolsø berdal, steven ogg, currie graham, kyle bornheimer Westworld: recenze 2017 Westworld2Delores HBO 240717 920x584

Seriál Westworld předkládá atraktivně zpracované, ve výsledku však ne úplně pozitivní téma. My lidi jsme tu líčeni spíše v negativním světle jako někdo, kdo si zahrává s potenciálně nebezpečnou technologií. Měli bychom takové snahy típnout hned na začátku? I když by to tak možná bylo lepší, k něčemu takovému není vůle, protože park má technologie potenciálně vysoké hodnoty.

A nejen finanční motiv je předpokladem existence parku i do budoucna. Pro některé představuje možnost honění vlastního ega. A proto, i když se z androidů může stát potenciálně nezničitelný protivník (nestárne, je silný a dokáže se stále učit, mimo jiné), lidé stále věří, že se jim technologie nevymkne z rukou. A tak lidé stále rozvíjejí tyto nebezpečné hračky a doufají, že se dokážou na tygrovi udržet. Stojí Westworld za zhlédnutí? Rozhodně ano. Ať už patříte mezi fanoušky nových technologií nebo naopak se jich děsíte, najít si v něm můžete to svoje. A my všichni se můžeme těšit, že připravovaná druhá série zavrtá ještě hlouběji a přinese ještě hlubší výlet do temnoty lidské duše.

„Never place your trust in us. We´re only human. Inevitably, we will disappoint you.“