Po více než padesáti letech od epochy, ve které se koná dění seriálu Mad Men, nám můžou připadat některé věci (kouření všech a všude, pití alkoholu v kanceláři) jako z jiné planety. Ale právě snaha o historickou přesnost dělá tento seriál výjimečným. Don Draper (charizmatický Jon Hamm) je kreativním ředitelem reklamní agentury Sterling Cooper. Jeho kolegové a klienti ho považuji za génia svého druhu, ale nikdo nemá tušení o jeho temné minulosti (v korejské válce ukradl identitu svému nadřízenému důstojníkovi, který přišel o život). Píší se se šedesátá léta a začíná zlatý věk reklamy. Společnosti si začínají uvědomovat sílu marketingu a nutnost prodat své produkty běžnému spotřebiteli. Sterling Cooper však nepatří k největším reklamkám a o své klienty musí tvrdě bojovat. To s sebou nese nezbytnost neustálého posilování vztahů s (potenciálními) klienty a také ochotu zkousnout odchod klienta ke konkurenci.

Šílenci z manhattanu | mad men: recenze Šílenci z Manhattanu | Mad Men: Recenze http 2F2Fmashable

Mad Men samozřejmě nestojí jen na jednom herci, ale naopak nabízí pestrou škálu mnoha různých charakterů (další postavy hrají například John Slattery, Elisabeth Moss nebo Christina Hendricks). Některé z nich „přežily“ všech sedm sezón a divák tak má zajímavou možnost vidět jejich rozvoj v průběhu jedné dekády (seriál se odehrává v letech 1960–1970). Hlavní hrdinové se musejí vyrovnat s převzetím jejich firmy jinou společností, kterou po čase opustí a založí si vlastní, aby se v pak v budoucnosti museli i nadále potýkat s vývojem reklamního trhu sloučením s jinou reklamkou. Ale tyto „korporátní“ záležitosti jsou často jen spouštěčem a následnou kulisou k osobním problémům hlavních i vedlejších postav. Mad Men nabízí excelentně propracované charaktery a vývoj událostí, které diváka vtáhnou do děje.

Šílenci z manhattanu | mad men: recenze Šílenci z Manhattanu | Mad Men: Recenze 4 4 15 mad men menken

Mezi klady seriálu patří i tísnivá atmosféra vyvolaná vnitřní i mezinárodní politickou situací. New York (kde se seriál převážně odehrává) patří k baště liberální části Spojených států a jeho obyvatelé museli skousnout šokující vraždy politiků jako byli JFK, jeho bratr Bobby nebo aktivista Martin Luther King. V současnosti to je už jen kapitola z dějepisu, ale tehdy to ve spojení se sovětskou jadernou hrozbou nebo válkou ve Vietnamu bylo pro Američany velmi tísnivé (I události v Československu v roce 1968 zde mají svou zmínku).

Seriál skvěle zachycuje i tuto frustraci obyčejných lidí z věcí, které nemůžou ovlivnit. Mad Men nabízí propracovaný mix chytrého děje, výborných hereckých výkonů a úžasné retroatmosféry šedesátých let. I postava Dona Drapera si projde určitým vývojem a závěr seriálu pak vyústí ve velmi originální finále, o kterém se dodnes fanoušci přou, co tím tvůrci mysleli.