Měsíc po dramatu Akta Pentagon: Skrytá válka k nám znovu přichází s novinkou Steven Spielberg. Režisér, jehož filmy vydělali neuvěřitelných 5 miliard dolarů, se po letech opět rozhodl natočit něco zábavnýho a tuhle částku navýšit. Tentokrát jde o akční sci-fi podle stejnojmennýho bestselleru Ernesta Clinea, který se na scénáři také autorsky podílel.

Děj se odehrává v roce 2045, ve kterým slouží virtuální realita jako únik z normálního života. Svět se totiž změnil. Je přelidněný (lidé žijí na místech podobných dnešních slumů), znečištěný, plný korupce. Prostě dystopická budoucnost, ve který dokáže jedině virtuální projekt OASIS nabídnout lidem uspokojení. OASIS, to je svět neomezených možností, kde můžete kouzlit, bojovat s nestvůrama, cestovat vesmírem… bez toho, že byste cejtili skutečnou bolest. Dost možná jde o jedinou dobrou věc v jejich životech.  Navíc se zde dá i pohádkově zbohatnout. Jeho strůjce „Steve Jobs“ James Halliday před svou smrtí odkázal majetek a kontrolu nad světem OASIS tomu, kdo uvnitř splní 3 úkoly a najde „Velikonoční vajíčko“ („Easter Egg“ – výraz, který v počítačových programech, ale třeba i hrách nebo filmech označuje skrytý odkazy a vtipy.)

Recenze na nejnovější filmový hit od Steven Spielberg, Redy Player One: Hra začíná film redy player one: hra zacina Recenze na nejnovější filmový hit od Steven Spielberg, Redy Player One: Hra začíná RPO 2

Recenze na nejnovější filmový hit od Steven Spielberg, Redy Player One: Hra začíná

Úkoly… to je nejdřív inteligence a pak až dovednosti. Takže se nejdřív hledají odpovědi a pak přichází čas na akční splnění úkolu. Hlavně to první je doména osmnáctiletýho sirotka Wadea Wattse (Tye Kayle Sheridan – X-Men: Apokalypsa / 2016) hrajícího pod avatarem Parzival. Navíc je velký Hollidayův obdivovatel, takže jako první dokáže vyřešit a splnit úvodní úkol. V tomhle světě neplatí, že nejlepší parta je jeden. Wade s několika hráči vytvoří klan, kterýmu největším soupeřem nebudou ostatní lidští „lovci“, ale korporace IOI, vyrábějící zařízení pro virtuální realitu. Její šéf je totiž magor, kterej chce OASIS ovládnout hlavně proto, aby na něm vytřískal další prachy.

Poté co Wade ve hře proflákne svý pravý jméno, začne mu hrozit nebezpečí v reálným světě. Taky naváže romantickej vztah s Ar3temis (Olivia Cooke), která je navíc i zatraceně dobrá bojovnice. Spolu s ostatními členy „High Five“ tak bojují proti lotrovi z IOI Nolanu Sorrentovi na obou frontách. Jelikož se Wade dokáže vcítit do Hollidayovi duše a jeho úmysly jsou správné a čisté, je jasný, komu držíme pěstičky. Jako ve hře rozhodují maličkosti – chytrost, postřeh a štěstí (třeba vyhraný čtvrťák) a předpokládám, že i to, jak příběh dopadne je celkem jasný.

Recenze na nejnovější filmový hit od Steven Spielberg, Redy Player One: Hra začíná film redy player one: hra zacina Recenze na nejnovější filmový hit od Steven Spielberg, Redy Player One: Hra začíná RPO 5

Ono totiž víc než o nějaký poučování jde o to, jakým způsobem se hrdinové doberou k cíli. Sledujeme triumfální příběh hráčů, jejichž virtuální postavy jsou stejně důležitý jako skutečný lidi. Možná si k některejm avatarům vytvoříte větší vztah než k těm živejm osobám. Není se za co stydět. Tomuhle filmu vládne hra (v závěrečnejch titulcích běží jména lidí, kteří makali na efektech před jmény herců). O to víc musím ocenit, jak funkční příběh v tomhle digibordelu vznikl. Vezmu třeba úvod – je nám nutno dát spoustu informací. Vypráví se v takovým tempu, že kvůli tomu nestíhám vnímat dění před sebou. Odehrává se tam takový množství věcí, že to musím (chci) vidět ještě minimálně 2x. (Dobrá jsem už starší…).

A teď to nejdůležitější: Film je narvanej popkulturními odkazy posledních 30ti let.

Tak třeba zaklínadlo k zhmotnění dračího dechu: „Ana:l nathrakh, u:rth va:s bethud, dokhje:l djenve.“ ( z filmu „     “ – pro odkrytí nápovědy  odstraňte žiletkou bílý odstín. A po přečtení spalte).

Recenze na nejnovější filmový hit od Steven Spielberg, Redy Player One: Hra začíná film redy player one: hra zacina Recenze na nejnovější filmový hit od Steven Spielberg, Redy Player One: Hra začíná RPO 4

Scény ve virtuálním světě účelově vykrádaj ikony a hlášky z uctívanejch filmů a počítačovejch her. Auto DeLorean, motorka z Akiry, Zemeckisova kostka, planeta Doom, Gandalf, Železný obr bojující s Mechagodzillou, Duke Nukem, Freddy Krueger, Želvy Ninja. Převleky ve stylu Duran Duran, Clark Kent, David Bowie či Buckaroo Banzai. King Kong zavěšenej na Empire State Building…

Pokud je pochytíte, doceníte další vrstvu a budete nad těmi momenty vrnět blahem. Mě nejvíc (a co jsem pozoroval, tak i lidi v sále) odrovnalo Osvícení. (Není nutno nastudovat. I když…) Tenhle filmovej hold Kubrickovi se jim fakt povedl! V knize je spousta odkazů právě na Spielbergovi filmy. Ten je však odmítl. Výjimkou je T-Rex. Právě kvůli licenčním jednáním se občas musel měnit scénář. Podléhalo mu vše – od podoby artefaktů až třeba po snímání pohybu v OASIS. Odkazy na Star Wars nehledejte – Disney nedal svolení… Samozřejmě nemůžou chybět známý hity. Prince, Bruce Springsteen, Blondie, Bee Gees, Twisted Sister…

Recenze na nejnovější filmový hit od Steven Spielberg, Redy Player One: Hra začíná film redy player one: hra zacina Recenze na nejnovější filmový hit od Steven Spielberg, Redy Player One: Hra začíná RPO 3

Nemusíte mít strach, že nezachycením těch mnoha pomrknutí přijdete o filmovej zážitek. Je to nostalgická jízda a první realistická reprezentace potenciálu a potenciálních úskalí virtuální reality. K největším přednostem patří souhra obou světů a fakt, že lidi nejsou jen kulisou. Podle mnoha názorů prej film dává větší smysl než kniha a dokud ho neuvidíte, neuvěříte, že by mohl tenhle mišmaš uspokojivě fungovat jako ucelenej produkt. Nejsem žádnej geek ani nerd. Navíc si tipnu, že mi uniklo tak 80% odkazů. Nevšiml jsem si Lary Croft ani Jasona Voorheese. Když došlo na Pokémony, trochu mě zklamalo, že nezaznělo „Volím si tebe Pikaču!“

Vzhledem k tomu, že reálnej svět se zde dostává na druhou kolej, rozpočet 175 milionů $ padl převážně na triky. Většina času patří mladejm, začínajícím hercům. V rolích těch starších potěší Simon Pegg (např. filmová série STAR TREK), Mark Rylance (OBR DOBR / 2016) nebo Ben Mendelsohn (Rogue One: Star Wars Story / 2016).

Jednasedmdesátiletej Steven Spielberg přiznal, že šlo o jeho nejtěžší film od „ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA“ (1998). V Ready Player One dokázal, nejen že stále drží krok s novými tvůrci, ale že je v mnohým nejlepší. Stejně jako jeho dvorní kameraman Janusz Kamiński.