Může se lidská bytost zamilovat do příšery? Nová pohádka pro dospělý uznávanýho režiséra Guillerma del Tora nám dává jednoznačnou odpověď.

Film se odehrává v šedesátých letech minulýho století. Kromě podtónu studený války v podobě sovětských špiónů naráží na občanský práva černochů a řeší obavy z toho, jak společnost dokáže přijmout homosexualitu.

tvář vody | the shape of water: recenze Tvář vody | The Shape of Water: Recenze tv     2 1

Vypráví příběh přátelské a důvěřivé osamělé němé uklízečky Elisy (Sally Hawkins -MAUDIE / 2016), která přes den žije fádním životem v bytě nad biografem. Jejími jedinými kamarády jsou postarší homosexuál Giles (Richard Jenkins – NEZVANÝ HOST / 2007) a energická černoška Zelda (Octavia Spencer – SKRYTÁ ČÍSLA / 2016), se kterou v noci pracuje v laboratoři v Baltimore. Monotónní život ukončí setkání s podivuhodným, z Amazonie dovezeným, obojživelným tvorem, kterej dokáže dýchat nad i pod vodou a jehož domorodci uctívali jako boha.

Zatím co ambiciózní vládní agent Richard Strickland (Michael Shannon – seriál Boardwalk Empire / 2010; Take Shelter / 2O11) s „obludou“ zachází jako s biologickým materiálem a provádí experimenty, při nichž zkoumá, co všechno vydrží, Elisa zjišťuje, že s „ním“ pomocí gest a emocí dokáže komunikovat. Navíc, tahle záhadná bytost má jednu ze základních vlastností vody. Tak, jako voda přijímá tvar nádoby, tak stejně tenhle vodní tvor přijímá vlastnosti každýho, s kým se potkává. Odráží tak jeho agresivitu i osamělost nebo bezpodmínečnou lásku. Brzy začíná vidět Elisu takovou, jaká skutečně je. Tam uvnitř. Díky tomu se mezi nimi vytvoří silné pouto a ona ví, že ho musí zachránit. Za každou cenu! Závěr se pak nese ve znamení nepravděpodobný romantiky a Strickandových tvrdých pátracích metod.

tvář vody | the shape of water: recenze Tvář vody | The Shape of Water: Recenze tv     3 1

Guillermo del Toro (HELLBOY 2004, FAUNŮV LABYRINT 2006), tak jako vždycky mixuje pohádkový příběh s hororem a klade důraz na vizuální až poetickou krásu, ve který ukazuje, jak je fascinován monstry, které považuje za symboly velké síly. Hybnou silou příběhu však jsou Elisyny činy. Ona je ta, která zosnuje plán na osvobození, ona do něj namočí kamarádku Zeldu a Gilese, ona se zamiluje… Sally Hawkins umí bejt přesvědčivá. Možná není krásná, ale je sympatická. S jejími činy nemusíme souhlasit, ale při troše snahy jim budeme rozumět. Hlavními motivy příběhu totiž jsou samota, láska a soucit. A že nejhorší příšery nejsou vždycky mytologický monstra. Přesto všechno je úžasný, jak je to na emoce nefunkční film! A to si tentokrát del Toro na pomoc se scénářem přibral Vanessu Taylor (seriál ALIAS 2001; DIVERGENCE 2014).

tvář vody | the shape of water: recenze Tvář vody | The Shape of Water: Recenze image 1

Po technický stránce není filmu co vytknout. S rozpočtem necelých 20 mil $, díky efektům, kameře a prostředí, vypadá úžasně. S maskou si hráli 3 roky. Původně měla monstrum představovat loutka. Nakonec (kvůli názoru, že do loutky se může zamilovat zase jenom loutka) „dostal“ roli Obojživelníka Doug Jones, herec, který je ve filmech často k nepoznání díky silný vrstvě make-upu, různorodým maskám, popřípadě počítačový technice a kterej má ze spolupráce s del Torem spoustu zkušeností. K jeho nejslavnějším rolím patří Abe Sapien z HELLBOYE (dále pak MIMIC / 1997 nebo dvojrole ve snímku FAUNŮV LABYRINT). Příběh mě nechytá za srdce, neždímá ze mě emoce. Je originální, ale to technický pozlátko přebíjí veškerý avizovaný (i ty druhý) myšlenky. Navíc nejsem žádná, v sexu experimentující rybářka.

V del Torově tvorbě za posledních 10 let nenajdeme nic, na co by stáli zástupy nadšenejch fandů. Tvář vody zřejmě čeká podobnej osud. Je z ní cejtit radost, protože si moc přál natočit film o obojživelným stvoření, který magickým způsobem změní život toho, kdo ho zachrání. Vidím tam onu poklonu béčkovejm monster filmům (NETVOR Z ČERNÉ LAGUNY / 1954), melodramatům i muzikálům, ale nesdílím kritický ovace. Jsem fakt zvědavej, jestli po dvou Glóbech (režie, hudba), promění v sošku „Plešouna“ některou z 13ti nominací.