„Znásilněná, když umírala.“

„A stále žádné zatčení.“

„Jak to, náčelníku Willoughby?“

Do kin vstupuje třetí celovečerní film svéráznýho irskýho tvůrce Martina McDonagha. Ke svým filmům si sám píše originální, a tak trochu zvláštní, scénáře, který jsou plný černýho, absurdního či ironickýho humoru, suchejch hlášek a kreténů, kteří nechodí pro slůvko „fuck“ daleko. Billbordy splňujou tyhle kritéria do puntíku. Stojí na napsaných (odehraných) hereckých partech a scénáři, kterej vypráví o tom, že takovej vystavenej billboard má dvě strany.

Ebbing je americkej zapadákov, kde se rozvedená matka Mildred Hayesová (McDormand) trápí násilnou smrtí svý dospívající dcery. Přestože od tragédie uběhlo už sedm měsíců, policie nemá žádnou stopu. Aby upozornila na stále nevyřešený případ, rozhodne se pronajmout tři opuštěný a zapomenutý billboardy, na který umístí kontroverzní vzkazy, adresovaný váženýmu šéfovi místní policie. Nápisy ovšem místní obyvatelé přijímají rozdílně. Část s ní soucítí, ale většina je pobouřená. Stejně jako Šerif Bill Willoughby (Harrelson), jenž chápe její frustraci, ale vadí mu nespravedlivej útok na svoji osobu. Nebo důstojník Jason Dixon (Rockwell), maminčin mazánek se zálibou v násilí, kterýho štve nedostatek úcty.  Nesouhlas je často víc než jen slovní, ale Mildred si pevně stojí za svým a texty z billboardů odmítá stáhnout. Postupně se z ní stává osamělá, ukřivděná a hlavně rozzuřená bojovnice, řešící problémy svým způsobem. A ušetřen v žádném případě nebude ani policejní sbor…

tři billboardy kousek za ebbingem | three billboards outside ebbing, missouri: recenze, tři billboardy kousek za ebbingem recenze, recenze filmu tři billboardy kousek za ebbingem, film tři billboardy kousek za ebbingem 2018, recenze filmu tři billboardy kousek za ebbingem , three billboards outside ebbing, missouri recenze, three billboards outside ebbing, missouri film 2018, recenze filmu three billboards outside ebbing, missouri, tri billboardy kúsok za ebbingom, režie: martin mcdonagh, hrají: frances mcdormand, woody harrelson, sam rockwell, abbie cornish, caleb landry jones, peter dinklage, john hawkes, lucas hedges, Tři billboardy kousek za Ebbingem | Three Billboards Outside Ebbing, Missouri: Recenze billboard 3

Zhruba do půlky film jede podle známejch McDonaghovejch pravidel. Postavy hláškujou, fuckujou a (někteří) se chovaj jako kreténi. Pak to chytne vážnější dramatickou vlnu. Hlášky dojdou a zůstane jen sarkasmus. Pro příběh je to dobře, protože prostě musí nějak skončit, a postavy mají mít nějakej vývoj. A taky by bylo záhodno zjistit, kdo je vrah. Nebo aspoň přinést naději.

O to, aby všechno znělo tak jak má, se starají prověření herci s citem pro dramatický role s černým (nebo tím nejčernějším) humorným podtextem. Woody Harrelson a Sam Rockwell si už v jeho filmech zahráli. K nim se přidává herečka Frances McDormand, s kupou zkušeností od bratří Coenů (FARGO; PO PŘEČTENÍ SPALTE; AVE CAESAR!). Navíc Joel Coen je její manžel. V menších rolích se představují McDonaghův dvorní herec Željko Ivanek či trpaslík Peter Dinklage (HRA O TRŮNY), jenž parádně zapadá do sbírky bizarních charakterů, který se nesmazatelně vrejou do paměti. Role pro McDormand a Rockwella byli psány „na tělo“. Inspirací pro jejich ztvárnění se jim stal western „Muž, který zastřelil Libertyho Valance“. Frances pro postavu Mildred posloužil John Wayne. Sam si zvolil jeho podlej protipól – Lee Marvina.

tři billboardy kousek za ebbingem | three billboards outside ebbing, missouri: recenze, tři billboardy kousek za ebbingem recenze, recenze filmu tři billboardy kousek za ebbingem, film tři billboardy kousek za ebbingem 2018, recenze filmu tři billboardy kousek za ebbingem , three billboards outside ebbing, missouri recenze, three billboards outside ebbing, missouri film 2018, recenze filmu three billboards outside ebbing, missouri, tri billboardy kúsok za ebbingom, režie: martin mcdonagh, hrají: frances mcdormand, woody harrelson, sam rockwell, abbie cornish, caleb landry jones, peter dinklage, john hawkes, lucas hedges, Tři billboardy kousek za Ebbingem | Three Billboards Outside Ebbing, Missouri: Recenze billboard 2

Film se dívá na temnější stránky života s humorným nadhledem, ale vyvaruje se trapností. Osobní dramata jednotlivejch postav, jejichž činy je navzájem spojují, dlouho vedou nad řešením hnusnýho zločinu. A stejně bravurně jako baví ve směšnejch situacích, rmoutí v lidsky silnejch scénách. Závěrečnou nejednoznačností pak zapojuje do příběhu také obecenstvo.

Martin McDonagh scénáristicky a režisérsky dospěl. Film s kreativním názvem „Tři billboardy kousek za Ebbingem“ je jeho doposud nejlepším kusem. Díky podobnýmu naturelu bych si přál, aby na letošních Oscarech zabojoval o ceny nejvyšší. Čtyři Zlatý glóby (film, scénář, herečka, herec vedlejší role) dávají naději.