Pro některé lidi signalizuje příchod Vánoc první sníh nebo vůně cukroví, pro některé je to zase vánoční stromek, ale pro mě je to zcela něco úplně jiného. Už dva roky je pro mě symbolem přicházejících Vánoc uvedení pokračování legendární hvězdné ságy rodinného dramatu Star Wars a stejně tak jako se malé děti nemůžou dočkat Vánoc a netrpělivě se převalují v posteli jak nadšením nemůžou usnout, tak i já jsem se už od uvedení prvního traileru celý třásl nedočkavostí a nemohl se dočkat až si tenhle ten dáreček, který mi Rian Johnson nadělil, otevřu a prozkoumám všechny jeho krásy.

film star wars: poslední z jediů 2017, film star wars: the last jedi 2017, recenze na film star wars: poslední z jediů 2017, akční / dobrodružný / fantasy / sci-fi usa, 2017, 150 min režie: rian johnson scénář: rian johnson kamera: steve yedlin hudba: john williams hrají: daisy ridley, adam driver, mark hamill, carrie fisher, oscar isaac, john boyega, kelly marie tran, domhnall gleeson, benicio del toro, andy serkis, laura dern, billie lourd, gwendoline christie, lupita nyong'o, anthony daniels, shauna macdonald, frank oz, jimmy vee, peter mayhew, warwick davis, veronica ngo, crystal clarke, tom ka Star Wars: Poslední z Jediů | Star Wars: The Last Jedi the last jedi teaser 11

Musím ale říct, že jsem se po průměrné sedmičce a Rogue One, který byl dobrý možná tak jen v kontrastu právě se sedmou epizodou, těšil velmi opatrně. Ale přeci jenom jsem z generace, pro kterou je tohle první trilogie, kterou má možnost vidět na velkém plátně v kině a být součástí toho obřího kultu. Zvlášť pro mě, jakožto velkého fanouška téhle série, je to úžasný zážitek a užil bych si to, i kdyby to byl sebe horší film. Když pak ale vyšli první ohlasy, které hlásaly, že jde o nejlepší Star Wars od páté epizody, moje očekávání byly zase vyhnány až do krajních mezí. A víte co?

Rian Johnson nezklamal. Druhým dechem tedy musím ještě dodat, že ani nenadchnul tak moc, jak bych si přál, ale k tomu se dostanu. Nejdřív musím říct, že pokud se někdo obával, že se Rian Johnson bude držet u zdi jako Abrams a sázet jen na jistotu a už zajeté vzorce, nemusíte se bát. Abramsova role byla ukázat, že se fanoušci nemusí bát, že není univerzum Star Wars ve špatných rukou a že Disney alespoň trošku ví, co dělá a Rian Johnson s rozdanými kartami od Abramse hraje vcelku zajímavou hru a tím, že se rozhodl jít trošku jinou cestou dokázal, že má potenciál ukočírovat celou vlastní trilogii, kterou mu Disney svěřilo do rukou a můžeme se na ni těšit v budoucích letech.

film star wars: poslední z jediů 2017, film star wars: the last jedi 2017, recenze na film star wars: poslední z jediů 2017, akční / dobrodružný / fantasy / sci-fi usa, 2017, 150 min režie: rian johnson scénář: rian johnson kamera: steve yedlin hudba: john williams hrají: daisy ridley, adam driver, mark hamill, carrie fisher, oscar isaac, john boyega, kelly marie tran, domhnall gleeson, benicio del toro, andy serkis, laura dern, billie lourd, gwendoline christie, lupita nyong'o, anthony daniels, shauna macdonald, frank oz, jimmy vee, peter mayhew, warwick davis, veronica ngo, crystal clarke, tom ka Star Wars: Poslední z Jediů | Star Wars: The Last Jedi Screen Shot 2017 10 09 at 10

S čím si tenhle poměrně nezkušený režisér, alespoň co se velkých blockbusterů týče, poradil opravdu bravurně je výtvarná stránka filmu a každičká scéna filmu je jak kompozičně, tak i vizuálně naprosto vypiplaná. To jak si hraje s barvami, kontrastem mezi nimi a kompozicí, je něco naprosto úžasného. Zvlášť poslední půl hodina odehrávající se na planetě pokryté solí je v podstatě seskládaná ze samých záběrů, které klidně můžete použít jako wallpaper. Ani jednou se mi nestalo, že bych si říkal, jak by tahle scéna mohla vypadat jinak nebo lépe.

Všechno co se na plátně dělo mi dokázali prodat naprosto dokonale, hlavě s podkresem Williamsovi hudby, který si tu odvádí svůj standard, což samozřejmě znamená, že odvádí skvělou práci. Ale od filmu s takovým rozpočtem už ani nečekáme nic jiného, než naprosto bravurně zvládnutou audiovizuální stránku, zvlášť pokud jde o Star Wars. V čem ovšem osmá epizoda pokulhává je práce s postavami a jejich vývoj. Začíná se projevovat, že ti nováčci to prostě netáhnou a nejsilnější postavy jsou stejně ty z původní trilogie. Lukova příběhová linie je asi nejzajímavější a představení Jediů z trochu jiné stránky ukázáním, že všechno není tak černo bílé, jak se zprvu zdálo, je opravdu sympatické.

film star wars: poslední z jediů 2017, film star wars: the last jedi 2017, recenze na film star wars: poslední z jediů 2017, akční / dobrodružný / fantasy / sci-fi usa, 2017, 150 min režie: rian johnson scénář: rian johnson kamera: steve yedlin hudba: john williams hrají: daisy ridley, adam driver, mark hamill, carrie fisher, oscar isaac, john boyega, kelly marie tran, domhnall gleeson, benicio del toro, andy serkis, laura dern, billie lourd, gwendoline christie, lupita nyong'o, anthony daniels, shauna macdonald, frank oz, jimmy vee, peter mayhew, warwick davis, veronica ngo, crystal clarke, tom ka Star Wars: Poslední z Jediů | Star Wars: The Last Jedi star wars the last jedi supreme leader snoke new trailer 1 1036478

Vztahový konflikt mezi Rey a Kylo Renem je sice zajímavý, ale sami o sobě moc neustojí, projdou minimálním vývojem a v podstatě od minulé epizody neuvidíte nic nového. Nemůžu si pomoct, ale prostě mi to chybí nějaký ultimátní badass záporák, který by to celé utáhl a Kylo Ran to prostě není. Od Poa nebo generála Huxe se taky ničeho zajímavého nedočkáme, Snoke je pak už vyloženě zklamání a Del Toro je jen dopočtu. Dějová linka Finna a nově představené postavy Rose, která tam je snad jen aby naplnila genderovou a rasovou kvótu, je naprosto zbytečná a nucená romance stejně tak.

Popravdě samotná stopáž mi přijde tak nějak zbytečná a kdybyste film osekali o zbytečný tuk, zbavíte se asi dvaceti minut a vlastně o nic nepřijdete. Ve dvou a půl hodině se toho až tak moc nestane a akční scéna tělo na tělo je tu v podstatě jen jedna, i když hodně povedená, tak absence většího množství hrátek se světelnými meči zamrzí. A pokud si někdo myslel, že se snad dozvíme odpovědi na otázky, které nás od minulé epizody trápí, rovnou vám řeknu, že na jejich zodpovězení si budeme muset nejspíš ještě nějaký ten pátek počkat.

film star wars: poslední z jediů 2017, film star wars: the last jedi 2017, recenze na film star wars: poslední z jediů 2017, akční / dobrodružný / fantasy / sci-fi usa, 2017, 150 min režie: rian johnson scénář: rian johnson kamera: steve yedlin hudba: john williams hrají: daisy ridley, adam driver, mark hamill, carrie fisher, oscar isaac, john boyega, kelly marie tran, domhnall gleeson, benicio del toro, andy serkis, laura dern, billie lourd, gwendoline christie, lupita nyong'o, anthony daniels, shauna macdonald, frank oz, jimmy vee, peter mayhew, warwick davis, veronica ngo, crystal clarke, tom ka Star Wars: Poslední z Jediů | Star Wars: The Last Jedi landscape 1492186679 star wars last jedi trailer

To v čem však Disney nezklamalo, je narvání do filmu co nejvíce roztomilých zvířátek, ze kterých se půjdou dobře dělat hračky a samozřejmě hodně vtipů, aby se mladší publikum hodně pobavilo. Na to jsem si ale už zvykl, takže jsem to přešel jen mávnutím ruky. Nad čím jsem však rukou mávnout nemohl, jsou logické díry v příběhu, které vyloženě bijí do obličeje. Přes tohohle všechno se jednoznačně jedná o lepší epizodu než sedmička a dobrý film, na něhož musí každý fanoušek poslušně naběhnout do kina.