Uprostřed Texaskejch planin, 14 km od města Waco, na kopci zvaném Mount Carmel se mezi 28. únorem a 19. dubnem 1993 odehrál jeden z největších průserů amerických vládních složek. Paramount Network přináší v šestidílný minisérii nezávislej pohled na událost, která skončila smrtí čtyř agentů ATF a 76 členů náboženskýho hnutí Davidiáni.

Seriál začíná právě datem 28. února. Agenti Americkýho státního úřadu pro alkohol, tabák a střelné zbraně (ATF) přijíždějí provést razii na ranč, ve kterým sídlí sekta Davidiánů vedená „prorokem“ Davidem Koreshem. Přestože vládní jednotky přišli o moment překvapení, zátah začíná. A vychází první výstřel…

Přesouváme se v ději o devět měsíců zpátky…

Exkluzivní recenze nového seriálu od studia Netflix, Waco  serial waco Exkluzivní recenze nového seriálu od studia studia Paramount , Waco waco

Exkluzivní recenze nového seriálu od studia Netflix, Waco

Toliko k ději. Celá událost byla silně medializovaná a samotnej zásah jsou většinou známý fakta. I zfilmovaný (dokument Waco: The Rules of Engagement / 1997). Zajímavý je hlavně to, jak scénáristé využili dvě knihy přímých účastníků obležení. Jednu napsal člen sekty David Thibodeau  (Waco: A Survivor’s Story), který byl do posledních okamžiků s ostatními na ranči. Druhá Stalling for Time: My Life as an FBI Hostage Negotiator nám skýtá pohled na situaci z venku. Její autor, Gary Noesner, zde byl jako vyjednavač FBI. Oba byli požádáni o spolupráci a díky nim máme možnost vidět nejen Koreshe, ale celou událost trochu jinak, než bylo oficiálně prezentováno.

Scénáristi se snažili nevynechat důležitý detaily. Nechybí vsuvka z oblíhání u Ruby Ridge, po kterým si právě ATF potřebovala vylepšit reputaci. Ani ne tak před veřejností, jako před politiky. Máme dostatek času na seznámení s (některými) lidmi, kteří s obdivem hltali Koreshova kázání, i s těmi, kteří povedou zátah. Nevznikla tak jednobarevná story o podivným náboženským kultu, ale fungující dramatickej příběh, ve kterým se (v našem zájmu) pravda kloubí s fikcí.

Exkluzivní recenze nového seriálu od studia Netflix, Waco Exkluzivní recenze nového seriálu od studia Netflix, Waco  serial waco Exkluzivní recenze nového seriálu od studia studia Paramount , Waco 5a85d0a3d0307298098b45de 750 500

Je to seriál dvou mužů (když nepočítám Koreshe). Taylor Kitsch už ukázal, že dokáže bejt králem smutnejch lidskejch okamžiků (TEMNÝ PŘÍPAD 2 / 2015). Díky němu je tahle cesta do hlubin Koreshovi duše opravdová! Nejsem nábožensky založenej. Všechny ty vize, učení o sedmi pečetích… beru s ateistickým úšklebkem. Nechápu, co lidi vede k následování jakýhokoliv proroka a dělat věci, který se vymykaj mýmu chápání. S jeho postavou si tvůrci skutečně vyhráli. Přes veškerý bizarnosti, mu dokázali dodat potřebný sympatie. Nesnažej se z nás dolovat emoce z keců mesiáše, pitvat, kolik měl dětí s nezletilejma manželkama, atd… I to prý byl jen jeden úhel pohledu. Jde totiž o to, co zákony dovolovali. Nebylo cílem ukázat netvora, ale člověka, kterej v něco věřil. Ano, nebyl to dobrák, ale ani nezaložil sebevražednej kult. Sympatie „druhý strany“ pro sebe ukradl Michael Shannon (Impérium – Mafie v Atlantic City / 2010-2014 nebo Oscarová TVÁŘ VODY / 2017) v roli vyjednavače FBI Garyho Noesnera. Díky tomu není série emočně jednotvárná.

Exkluzivní recenze nového seriálu od studia Netflix, Waco  serial waco Exkluzivní recenze nového seriálu od studia studia Paramount , Waco primary Waco 2018

Na začátek se vrátíme ve třetí epizodě. Nadešel čas k rekonstrukci událostí. Na pomoc bezradným orgánům z ATF přijíždí FBI a Národní garda. 51 dnů obléhání… chtě nechtě s nima musíme soucítit. Po tom všem, co ty hovada ze státních složek předváděj… tady jde Bůh stranou. Takže ač neznaboh – nemám slov. Emoce jedou naplno a já už dlouho nebyl tak nasranej – pardon, emočně vysílenej. Myslím, že o to šlo. Američani prostě dokážou bojovat i sami proti sobě. I v tomhle je ten seriál poučnej.