Wes Anderson se ve svém druhém animovaném filmu rozhodl vyprávět příběh chlapce jménem Atari, který miluje svého psa natolik, že se rozhodne vypravit na jeho záchranu na ostrov odpadků, kam jsou všichni psí mazlíčci odsunuti během vlády starosty Kobayashi. V japonském městě Megasaki se rozmáhá tzv. psí chřipka a další psí nemoci a lidé se obávají, že se tyto nemoci mohou postupem času přenést i na lidi, jelikož nakažených psů neustále přibývá. A tak se jako nejlepší nápad jeví odsunout veškeré psy do karantény, kterou tvoří tento ostrov odpadků, kde je takřka nemožné pro kohokoli přežít.

Exkluzivní recenze na nový film legendárního režiséra Wes Anderson, Psí ostrov | Isle of Dogs film  psí ostrov Exkluzivní recenze na nový film legendárního režiséra Wes Anderson, Psí ostrov | Isle of Dogs isle of dogs

Exkluzivní recenze na nový film legendárního režiséra Wes Anderson, Psí ostrov | Isle of Dogs

Stejně jako u filmu Fantastický pan Lišák (Mr. Fantastic Fox) se opět jedná o stop-motion animovaný film, který využívá loutek, které byly vyhotoveny v pěti různých velikostech, také jednotlivé scény a kulisy byly vytvořeny v různých velikostech. Děj se odehrává sice v Japonsku, ale nejedná se o stoprocentní kopii skutečného Japonska. Wes Anderson se odkazuje v mnohém na japonskou kulturu a vzdává jí hold, ale zároveň si ponechává dost prostoru pro vlastní fantazii, a tak se ocitáme ve světě, kde existuje jakési alternativní Japonsko se špetkou fantazie a neskutečnosti. Stejnými slovy bych mohla popsat způsob, jakým jsou ve filmu ztvárněni psí představitelé, psi mají ponechané vlastnosti, které si s nimi spojujeme ve skutečném světě – chodí po čtyřech, štěkají, čenichají, znají povely a jsou oddaní svým páníčkům, tedy ti, kteří páníčka měli, dokud nebyli odsunuti do karantény. Jediná věc, která je odlišuje od skutečných psů, je skutečnost, že tito psi umí mluvit, respektive jejich mluva je přeložena divákům.

Exkluzivní recenze na nový film legendárního režiséra Wes Anderson, Psí ostrov | Isle of Dogs film  psí ostrov Exkluzivní recenze na nový film legendárního režiséra Wes Anderson, Psí ostrov | Isle of Dogs isleofdogs castinterviews stopmotion 700x304

Způsob, jakým je příběh vyprávěn, je velmi originální a svůj. Řeč lidí je ponechána v originále, tedy japonské postavy mluví japonsky, tlumočnice překládají určité části filmu jakoby divákům, především, když se děj odehrává ve vládě, dále se ve filmu objevuje studentk , která je v zemi na výměnném pobytu, takže ta mluví anglicky a zároveň je ponechána skutečnost, že lidé nerozumí psí řeči. Ale psi samotní mluví anglicky se vsunutými prvky psí řeči jako je např. to štěkání. Díky tomu je krásně poukázáno na dorozumívání se psích mazlíčků s jejich páníčky, jelikož ti si sice navzájem nerozumí, ale rozumí pocitům toho druhého. Také je divákům ponechán pocit, že se pohybuje v cizí zemi.

Všechny prvky filmu jsou uzpůsobeny tak, aby dodávaly na atmosféře toho, že se pohybujeme v Japonsku. Třeba originální hudba využívá tradičních japonských bubnů, které v mnohých scénách přidávají na intenzitě v závislosti na dění. Mimo originální soundtrack ve filmu zazní také písně od kapely West Coast Experimental Pop Art Band. Také kostýmy postav se v mnohých případech drží dobových předloh, někdy se jedná o kopie, někdy o kombinaci inspirace a fantazie.

Exkluzivní recenze na nový film legendárního režiséra Wes Anderson, Psí ostrov | Isle of Dogs film  psí ostrov Exkluzivní recenze na nový film legendárního režiséra Wes Anderson, Psí ostrov | Isle of Dogs Isle of Dogs 1 copy 01042018081709 1000x0

Problémem některých animovaných filmů je až přehnaná snaha o vtipné scény a dialogy, hlavně pokud se jedná o zvířecí charaktery, v tomto případě humor filmu předčil i mnohé jiné filmy, v kterých se objevují pouze postavy lidské. Dialogy zní víc lidsky a skutečněji než kdyby se snad jednalo o lidi. Humor filmu je nezaměnitelný, ale přesto se nesnaží být něčím, co není, v mnohých scénách se jedná spíše o hru se slovy než o vynucené vtipy od scénáristů. Ať už je řeč o vtipných nebo vážných scénách v Psím ostrově, všechny dialogy plynnou stejně přirozeně a na nic si nehrají.

Na dějovou linku jde pohlížet dvěma pohledy – můžeme na ni pohlížet jako na „pouze“ milý příběh o chlapci, který se rozhodl zachránit svého psa a zároveň nejlepšího přítele, nebo se do děje můžeme ponořit trochu hlouběji a vidět v něm podobnost mezi lidským jednáním a tím, co se ve filmu děje. Kromě samotných charakterů se můžeme zaměřit také na lidskou společnost v Japonsku, tak jak je vyobrazena ve filmu, i když v tomto případě jsem si jistá, že vcelku nezáleží na tom, jestli je řeč o Japonsku nebo jakékoliv jiné zemi, jelikož určitý systém vlády je k naleznutí v každém koutě světa. A vždycky může nastat ta situace, že se něco vymkne z něčích rukou a nikdo takovému člověku neodporuje. Rebelství, snaha o přežití, touha po znovu-nalezení kamaráda, všechny tyto situace doprovází nejnovější film od Wes Andersona.

Exkluzivní recenze na nový film legendárního režiséra Wes Anderson, Psí ostrov | Isle of Dogs film  psí ostrov Exkluzivní recenze na nový film legendárního režiséra Wes Anderson, Psí ostrov | Isle of Dogs dlr

V tomto novém animovaném snímku si Anderson hraje také s více možnostmi stop-motion filmu a vytváří si své vlastní osobité kouzlo i v tomto odvětví filmu. Krásné kinematografické záběry jsou k nalezení během celého filmu a každá scéna je krásná na pohled. Výhodou tohoto filmu je určitě fakt, že v originálu není zapotřebí číst jakýchkoliv titulek, i když japonština je k slyšení v průběhu celého filmu, ale tvůrci si zde hrají s filmem tak, aby divákovi bylo přeloženo to, čemu potřebuje rozumět a zároveň film neztratil na svém japonském cítění.