BUĎTE TIŠE! PŘEŽIJETE!

Táta (John Krasincky – 13 HODIN: TAJNÍ VOJÁCI Z BENGHÁZÍ / 2016), máma (jeho skutečná životní partnerka Emily Blunt – SICARIO: NÁJEMNÝ VRAH / 2015) a děti- neslyšící dívka Regan, Marcus (Noah Jupe – SUBURBICON: TEMNÉ PŘEDMĚSTÍ / 2017) a nejmladší Beau. Začínáme dnem číslo 89. Téměř okamžitě musí bejt každýmu jasný, že se nacházíme v postapokalyptickým světě. Pitvat příčinu úpadku civilizace není třeba.

Brzy je totiž na plátně o jednoho herce míň… Přeneseme se v čase na den s číslem 472. Abbottovi bydlí izolovaní na farmě u lesa a jejich přežití závisí na tichu. Chodí bosí po pískem vysypaných cestičkách, moc nemluví (komunikují skrze znakový jazyk) a když hrají stolní hry… prostě nic už není, co to bejvalo. Venku totiž řádí „strašidla“. Slepý stvoření reagující na hluk. Krom jinýho taky řeší nevšední problém. Máma je totiž těhotná. A takovej porod v „tichým světě“ je celkem oříšek (s příjezdem doktora bych moc nepočítal). Pak jsou tady ty dvě pubertální děti – to vás nemusí ani ohrožovat žádný monstrum… A tak se řeší běžný věci. Ovšem alfou a omegou je bejt zticha. Táta ve volných chvílích nezahálí. Zkoumá, jak ty hajzlíky vybavený echolokací a zabíjející při sebemenším hluku zastavit. Navíc se snaží dceři vylepšit kochleární implantát (to je ta kravina do ucha).

Exkluzivní recenze na horor roku, Tiché místo | A Quiet Place  film tiché místo Exkluzivní recenze na horor roku, Tiché místo | A Quiet Place YXJ0aWNsZU1haW4vMjE3NTk3

Exkluzivní recenze na horor roku, Tiché místo | A Quiet Place

Ticho, Beltramiho hudba, pár slov a znaková řeč. To ticho má bejt překvapivý. Je. Navíc jde o ohromně zajímavou záležitost. Ukazuje děsivou povahu světa, ve kterým člověk nemůže zakřičet. Ani proto, aby ostatní varoval. V případě neslyšící dcery pak ani slyšet to, co přichází. Jde o vnímání prostředí a specifický herecký výkony. Nebo grimasy. Rozhodně to není ukecanej film. Člověk se lekne, když uslyší mluvený slovo.

To, že Abbottovi mají neslyšící dceru, může být výhoda. Komunikují převážně ve znakový řeči (i proto byla obsazena neslyšící herečka Millicent Simmonds, která měla k dispozici „tlumočníka“. Ostatním pomáhal člověk, kterej vysvětloval, jak svět vnímaj sluchově postižení). Často je to jako v němým filmu. Jde o řeč těla a výrazy tváře. Navíc i ze způsobu komunikace jde vyčíst, co postava cítí.

Exkluzivní recenze na horor roku, Tiché místo | A Quiet Place  film tiché místo Exkluzivní recenze na horor roku, Tiché místo | A Quiet Place tich   m  sto 3

Příběhem se nese očekávání z nejsilnější scény. I proto má ta druhá půlka (film trvá hodinku a půl) vysoký tempo a je hodně fajn. Napínavá, navíc se hodně krát ocitneme příšeře tváří v tvář. Snad jen hematofobici můžou bejt v klidu. Není to o krvi.

TICHÉ MÍSTO učaruje atmosférou. Je zvláštní, nová, neokoukaná. Co se stalo, se dozvídáme jen a pouze z novinových titulků. Žádný sáhodlouhý vysvětlování. No a zbytek vydedukujeme z chování postav. Pravda, ne každej je raketovej inženýr, takže pro jistotu profláknou, že nejlepší je držet hubu. Prim hrajou zvuky „v pozadí“, teda ty, který u jiných filmů nevnímáte. Ve scénách s neslyšící Regan pak vládne ticho.

Exkluzivní recenze na horor roku, Tiché místo | A Quiet Place film tiché místo Exkluzivní recenze na horor roku, Tiché místo | A Quiet Place tich   m  sto 1

Moc se neutrácelo. Část z rozpočtu 17 milionů $ padla třeba na nákup dvaceti tun kukuřice. Představitel hlavní role John Krasinski film režíroval a podílel se na scénáři. Bál se, jak obecenstvo přijme hru se sluchovými vjemy, protože jde často útok na hranici experimentu. Já mohu konstatovat, že snaha, aby byl divák aktivním účastníkem hry o přežití, vyšla na výbornou. A je škoda, že se na závěr neobjeví titulek „pokračování příště“.